Granenvrij/Paleo Dag 4-7

Vorige week schreef ik over mijn eerste drie dagen zonder granen en eten volgens het Paleo-principe. In die drie dagen stond vooral het detoxen centraal. Lees het hier! Vanaf dag vier voelde ik me een stuk beter. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Een dagboek van het tweede deel van de eerste week:

Dag 4: Maandag 12 augustus
Nadat ik gister wakker werd alsof ik griep of een enorme kater had, had ik vanochtend alleen enorme trek. Ik maakte een smoothie, at er een paar nootjes bij en bakte een eitje met champignons voor de lunch om mee te nemen. Ik voelde me heel erg goed. Ik voel me helderder in mijn hoofd en in plaats van te denken: ‘blegh, moet ik die pan afwassen’ dacht ik ‘oké, even de pan afwassen’. Tijdens de cooling down van yoga merkte ik dat ik veel minder dan andere keren nadacht over het verleden en de toekomst. Ik ben nog wel een beetje moe, daar dat is niet zo vreemd op dag 4 van het afkicken. Of misschien ligt dit aan het feit dat ik even in een rustige week ben beland qua werk? Meestal heeft dat geen invloed, maar ik merk het wel weer wanneer het weer drukker wordt!

Gegeten:
Ontbijt: smoothie van aardbeien, kersen, banaan, water, kokos en lijnzaad
Tussendoor: een stuk wortel
Lunch: gebakken omelet van twee eitjes en een stuk komkommer (was handig om mee te nemen)
Diner: eko zalm, een halve avocado, een halve gebakken auberigine, wat gebakken champignons en een saladetje van tomaat en komkommer (zeer licht ivm yoga in de avond)
Na yoga: yogi tea met een stukje lovechock :)

Dag 5: Dinsdag 13 augustus
Opstaan was moeilijk, maar dat kwam doordat de wekker vroeg ging ;-) Het is wel echt nodig om zsm m’n ontbijt te nemen, anders komt het niet goed. Daarna voel ik me de hele dag een stuk beter: mijn energielevel blijft op peil, ookal is ‘ie momenteel nog laag. In de komende dagen hoop ik dat dat zoals gepland weer omhoog gaat! Ik ben in elk geval wel helderder in mijn hoofd, doordat ik niet steeds die dipjes heb. En de afwas die nog staat, is geen berg meer om tegen op te zien, maar een klusje dat even geklaard moet worden.

Gegeten:
Ontbijt: smoothie van banaan, aardbeien, kersen, kokossap en wat kokosroom
Tussendoor: stuk wortel
Lunch: rucolasalade, watermeloensalade (beiden met een heel klein beetje kaas) en een groenten/fruit-salade. Niet helemaal Paleo dus door de kaas en bonen in de saladen, maar het is eten wat de pot schaft bij Seats2Meet. En aangezien het mij vooral om tarwe en granen schrappen gaat, is dit ok. voor mij. Daarna nog een zelf meegebracht gebakken eitje met champignons.
Tussendoor: een mandarijn, wat druiven en een stuk komkommer
Avondeten: curry met o.a. bloemkool en wortel

Dag 6: woensdag 14 augustus 
Als het goed is, is dit de eerste dag dat ik niet eer aan het detoxen ben. Ik hoefde in elk geval niet meer naar de keuken te rennen om te ontbijten, maar kon eerst even douchen en uitgebreid fruit snijden. Ik heb redelijk goed geslapen en na grote schaal fruit als ontbijt zat ik al vol, terwijl ik ook nog een smoothie had gemaakt! Hiermee ben ik de ochtend heel goed door gekomen.
De lunch was weer bij Seats2Meet, dus eten wat de pot schaft. Vandaag was er een ruime selectie van groenten zonder kaas! Jumjum!

Gegeten:
Ontbijt: enorme bak fruit: een halve meloen, driekwart perzik, wat kersen, zonnebloempitten, een nectarine, van die bolletjes.
Tussendoor: Een smoothie met kokossap, aardbeien, een kwart perzik, kokosschaafsel en lijnzaad.
Lunch: 2 borden met groenten bij Seats2Meet: champignons, broccoli met wat paprika, tomaat met wat lente-uitjes en komkommer.
Avondeten: Nog een keer die curry, omdat ie zo lekker is

Dag 7: donderdag 15 augustus
PaleoPannenkoekOok vandaag kon ik weer douchen zonder dat ik eerst naar de keuken moest rennen om fruit te eten. Ik heb uitgebreid de tijd genomen om pannenkoekjes te bakken van eieren en banaan: 4 eieren, 2 bananen, een theelepeltje ahornsiroop en een theelepeltje kaneel maken ideale ingrediënten voor lekkere én gezonde pannenkoeken. Uit deze mix haalde ik drie pannenkoeken. Hier legde ik vers gesneden meloen en aardbei op, en rolde hem op. Misschien wel het lekkerste ontbijt dat ik ooit heb gehad! Tot zover de vreugde over mijn nieuw ontdekte ontbijt ;-) Bij aankomst in mijn werklocatie MeetingPlaza had ik hoofdpijn en voelde ik me niet fit. Gelukkig lag dit niet aan het ontbijt: ik realiseerde me dat ik al een paar uur wakker was en nog niks had gedronken. Eerder at ik na opstaan snel een ontbijtje en dronk ik mijn eerste glas thee bij aankomst op mijn werkplek. Binnen anderhalf uur na opstaan en na weinig fysieke activiteit is dat nog wel te doen. Drie uur na opstaan en uitgebreid ontbijt maken is toch iets anders… een kop water en een kop groene thee waren de oplossing. De hele dag voelde ik me aardig evenwichtig en helder.

Gegeten:
Ontbijt: 2 pannenkoekjes met vers fruit
Lunch: verse groenten bij Seats2Meet
Tussendoor: pannenkoekje nummer 3
Avondeten: bloemkoolrijst, scholfilet en groenten in zelfgemaakte zoetzure saus.
Na het eten nog een blokje Lovechock

Bij het afronden van dit blog is het dag 8. Ik voel me met de dag energieker, helderder en evenwichtiger. Morgen een stukje hardlopen, ik ben benieuwd hoe dat gaat na de heftige detox en de verandering in voedingspatroon!

Geplaatst in Blog, ML en getagd met , .

3 reacties

  1. Pingback: Over het waarom van Paleo en Paleo-ontbijt - JanineSchrijft

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *