Minimaliseren in eten

Ik realiseerde me deze week dat ik ook met voeding aan het minimaliseren ben. En dat houdt niet in dat ik zo min mogelijk eet, maar juist dat ik bewust kiezen voor bepaalde producten. Zeven jaar geleden ben ik gestopt met het eten van vlees, twee jaar geleden ben ik gaan letten op toegevoegde suikers en E-nummers en dit jaar heb ik me meer verdiept in veganistisch eten. Ook laat ik brood vaker staan en eet ik meer groenten, fruit en noten. 

GevuldeAvocado

Bewust eten maakt een trip naar de supermarkt een stuk eenvoudiger, ook als ik geen boodschappenlijstje bij me heb. De eerste afdeling die ik tegenkom nadat ik mijn mandje heb gepakt, is de broodafdeling. Die kan ik zo overslaan. De snoepafdeling zie ik alleen op doorreis naar de groenten en naar de kant en klaar pakjes kijk ik hooguit om inspiratie op te doen voor welke verse ingrediënten ik door mijn curry moet gooien. Er blijft in de supermarkt niet veel over wat ik wel wil eten, dus binnen no time sta ik bij de kassa.

Energie

De reden dat ik zo op mijn eten ben gaan letten is gezondheid. Ik ben vaak moe en heb weinig energie. Momenteel sta ik op het punt om de verschillende oorzaken uit te gaan testen. Een maand géén zuivel. Werkt dat niet, dan een maand geen gluten. Werkt dat niet, dan een maand geen koolhydraten. Of misschien verban ik ze allemaal en voeg ik ze daarna weer één voor één toe aan mijn voedingspatroon. En dan maar kijken wanneer ik me op mijn best voel. Hierbij ga ik er wel van uit dat de oorzaak in eten ligt, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Experimenteren met het effect van eten op mijn gezondheid is vooral heel leerzaam. Niet alleen eet ik bewust en leer ik wat de effecten zijn van bepaalde producten op mijn lijf, ook leer ik door iets niet te ‘mogen’ eten weer nieuwe gerechten te maken.

Snoepen

Snoepen doe ik alleen als ik bij anderen ben. Maar als het er niet is, hoef ik ook niks. Thuis eet ik alleen Lovechock. Eén bar van Lovechock kost € 3,- bij EkoPlaza en bevat vier blokjes. Aan één blokje heb ik genoeg bij een kopje thee na het eten. Is het dan snoepen of een toetje? En is een toetje niet eigenlijk ook gewoon sociaal geaccepteerd overmatig snoepen? Anyway… een Lovechock is nog gezond ook: mijn favoriete Lovechock (Pure Nibs) bestaat alleen uit cacao en vruchten!

 

Wie heeft er nog meer geëxperimenteerd met het effect van voeding op zijn/haar lichaam op bovenstaande manier? Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen en natuurlijk tips!

 

Geplaatst in Blog, Lifestyle.

5 reacties

  1. Ik ben ook wel weer bewuster bezig met eten mede door het minimaliseren. Ik merk dat ik beter draai op fruit en veel water dan op koekjes en sloten koffie. Tips heb ik niet echt, maar ik hou zelf het EDH (Eet De Helft) principe aan en ik probeer zoveel mogelijk zelf te maken, zonder pakjes. Want ik ben ook niet zo dol op E-nummers.

  2. Hey Janine, ik vind het wel een dappere poging. Zelf heb ik een afwisselend voedselpatroon, maar ik heb een paar voedselhelden gevonden. Dat is: als je TOCH brood en melk wil:
    -Noten
    -Olijfolie (B12)
    -Geitenmelk en yoghurt (veel lichter)
    -Zelfgebakken brood
    -Kersen
    -Vegemite
    -Af en toe een krekel voor een klein beetje vlees

    En tja, verder laat ik het al te mierzoete geklonterde gebak vooral staan, eet ik geen varkensvlees, paling en schaaldieren en ben ik gek van fruit en allerlei vergeten groenten. Pastasausen of curries voor rijst zijn er in vele soorten en maten, als je tomaten met een andere groenten blend bijvoorbeeld. Maar dat wist je vast al.

    Saluti,

    Paul

    • Hey Paul!
      Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met ‘voedselhelden als je toch brood en melk wilt’
      Tomaten met kikkererwten heb ik een keer gemaakt voor een oosterse pastasaus (recept staat hier wel online). Goede tip inderdaad! En fruit is echt mijn favoriet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *