tekstschrijver | journalist | copywriter | redacteur | blogger

Identiteitscrisis
Tekstschrijver? Journalist? Copywriter? Blogger?

Bij het opstellen van mijn ‘over’-pagina kwam ik terecht in een identiteitscrisis. Wat ben ik nu eigenlijk? Tekstschrijver? Journalist? Redacteur? Copywriter? Blogger? Wat is eigenlijk het verschil tussen die vijf? En wat betekenen deze ‘identiteiten’ precies? Op zich maakt het me niet veel uit. Ik schrijf. Voornamelijk op het web. Informatieve teksten. Tips. SEO-teksten. Ervaringen. Korte fictie. Op sommige plekken willen mensen echter in één oogopslag zien wat je bent. In je tagline op je website bijvoorbeeld. En in je Twitter-bio. En op je LinkedIn-profiel. Maar welk woord is nu het beste voor mij?

In mijn bio’s schrijf ik de woorden afwisselen op. Welk woord ik kies, hangt vooral af van mijn gevoel op dat moment. Ben ik op een ‘blogging spree’, dan ben ik blogger. Ben ik op een ‘digging spree’, dan noem ik mezelf journalist. Maar wat is handig?

De vijf termen op een rijtje:

Tekstschrijver

De meest algemene van de vier. Als ik zeg dat ik tekstschrijver ben, vragen veel mensen voor wie ik dan liedjes schrijf. En dan moet ik uitleggen dat ik artikelen schrijf voor websites. En soms ook teksten over een bedrijf. Een Google search levert verschillende interessante hits op bij het woord ‘tekstschrijver’. De eerste is een pagina van Carrièretijger: “[..] tekstschrijvers moeten kunnen goochelen met woorden. Soms werken ze in opdracht, soms zijn ze in loondienst bij een bedrijf of organisatie. [..] Tekstschrijvers zijn er in vele maten en soorten: Freelance tekstschrijvers [..] Communicatiespecialisten zoals persvoorlichters/woordvoerders, reclameschrijvers, copywriters en pr-adviseurs [..] Redactionele specialisten, zoals eind-, hoofd- of bureauredacteuren, journalisten of webredacteuren”. De derde is de site van tekstschrijver Jozua Douglas. Zijn bio: “Ik schrijf teksten voor magazines, weblogs, folders, brochures, websites en kinderboeken. Teksten die inmiddels in vele talen zijn vertaald”. En tot slot Wikipedia: “Een tekstschrijver is een schrijver van teksten van liederen, theaterstukken of cabaretvoorstellingen. Daarnaast wordt een schrijver van wervende of voorlichtende teksten, bijvoorbeeld in de reclame, ook een tekstschrijver of copywriter genoemd. [..] de meeste tekstschrijvers hebben een sterke affiniteit met taal en doorgaans verwante opleidingen, zoals Journalistiek of Communicatie, gevolgd.

Conclusie: tekstschrijver is een algemene term voor iedereen die van schrijven zijn beroep heeft gemaakt (of wil maken). 

Journalist

Ik heb een opleiding journalistiek gevolgd. Deze heb ik in 2006 afgerond, en sindsdien is er zoveel gebeurd op het gebied van internet en journalistiek, dat ik niet weet of de journalistiek die ik kende nog wel de huidige betekenis van journalistiek is. Nogmaals een zoektocht via Google. De eerste hit is dit keer wikipedia: “Een journalist of journaliste is een beroepsbeoefenaar die nieuwsfeiten verzamelt over recente gebeurtenissen van algemeen belang, die deze feiten onderzoekt of analyseert en daarover publiceert in een actueel (nieuws)medium“. Ook Carrièretijger staat weer hoog in de zoekresultaten: “Als journalist schrijf je artikelen voor kranten, tijdschriften en websites, of maak je reportages voor radio en tv“. Volgens de site is een journalist generalist en verwerkt hij informatie, voert hij onderzoek uit, legt hij contacten, schrijft hij en volgt hij het nieuws. Ook is het mogelijk om je als journalist te specialiseren in een bepaald onderwerp of discipline. Als ik zie wat er wordt gegeven als beroepsmogelijkheden, is de informatie achterhaald. Er staat niet één online mogelijkheid bij. Verder dan maar. Eén van de volgende hits is een video in de serie ‘Iedereen journalist’ van de NTR:

Deel 3: Iedereen journalist – De nieuwe journalist

Tot slot ben inmiddels erg benieuwd naar de huidige omschrijving van de opleiding Journalistiek in Zwolle, nu de accreditatie weer in orde is: “Op welke manier breng je het nieuws het beste via de verschillende middelen en media? En hoe zorg je ervoor dat de verschillende nieuwsdragers elkaar versterken en aanvullen? Bij de opleiding Journalistiek vormt crossmediale journalistiek de rode draad. Zo kom je vanaf het begin in aanraking met de verschillende aspecten van geschreven of audiovisuele journalistiek“.

Conclusie: een journalist is iemand die op basis van nieuws een verhaal maakt.
Wat mij betreft kan nieuws overigens breed geïnterpreteerd worden. Nieuws hoeft niet groots en ad hoc te zijn, maar het kan ook gaan om een langzame ontwikkeling waar een achtergrondverhaal over wordt geschreven.

 

Redacteur

Het woord dat mij het meest aanspreekt, maar waarvan ik het gevoel heb dat het meer redigeren is dan zelf produceren. Wikipedia zegt het volgende over de term: “Een redacteur of redactrice is iemand die verantwoordelijk is voor de bewerking (redactie) van de inhoud van een publicatie, bijvoorbeeld een krant, tv-programma, boek, tijdschrift, encyclopedie of website, of die feitelijk werkt aan die inhoud“. Een interessante omschrijving is die van de master redacteur/editor aan de UvA: “In de colleges krijg je vakken die je voorbereiden op de taken van een redacteur, zoals taalbeheersing, editeren, maar ook colleges over juridische en economische aspecten en vormgeving. Je volgt masterclasses redigeren en werkt tijdens je master zes maanden bij een uitgeverij [..] De duale master Redacteur/editor is gericht op een baan in de boekenwereld [..] Ten slotte wijst de praktijk uit dat je ook terecht kunt bij uiteenlopende culturele instellingen: festivalorganisaties, musea, tijdschriften en literaire of culturele radio- en televisieprogramma’s“. Iets heel anders: begin november verscheen er een vacature op nu.nl met als titel: Vacature: Freelance redacteur NU.nl. Een duidelijk omschrijving van de functie staat er niet in: “We zoeken iemand met een journalistieke opleiding en goede neus voor nieuws, die snel en accuraat kan werken en niet bang is voor de ‘constante deadline’ van NU.nl. Ervaring in de internetjournalistiek is een pré“. Een redacteur van DWDD zegt het volgende over haar werk: “Als redacteur ben ik de hele dag bezig: mensen bellen, kranten en tijdschriften lezen, gesprekken voorbereiden, teletekst in de gaten houden, beeldfragmenten zoeken en monteren, brainstormen over nieuwe ideeën, televisieprogramma’s kijken, gasten opvangen“. Bij OneWorld staat in de vacature van Redacteur bij www.duurzamestudent.nl: “Een redacteurschap bij DS houdt in dat je mede verantwoordelijk bent voor de te leveren content. Dit gaat om crossmediale content waaronder artikelen in diverse schrijfvormen, fotoreportages en video’s.

Conclusie: de term ‘redacteur’ wordt nogal breed ingezet. De een vindt een redacteur iemand die redigeert, een ander vindt het een ander woord voor journalist. 

Copywriter

Een copywriter heeft meer met marketing te maken dan bovenstaande termen. Wikipedia: “Een copywriter is een tekstschrijver die is gespecialiseerd in het schrijven van reclametekst en andere wervende teksten. Copywriters schrijven zakelijke en commerciële teksten voor websites, folders, brochures, e-mailings of postmailings, verkoopbrieven, nieuwsbrieven, personeelsbladen of advertenties. Copywriters zijn ook nauw betrokken bij de productie van reclamefilms en televisiereclamespotjes en bij reclamebordcampagnes. De tekst dient om de lezer te overtuigen en aan te zetten tot het kopen of aanschaffen van een product of dienst. Ook kan de tekst dienen om een merk bekender en geliefder te maken. Dit in tegenstelling tot neutrale teksten die tot doel hebben de lezer voorlichting te geven over een onderwerp of informatie te verschaffen, zoals een patiëntenfolder of een persbericht”.

Carrièretijger gaat een stapje verder in de beschrijving: “Als copywriter ben je voortdurend met woorden in de weer; je voornaamste taak is het schrijven van reclameteksten. Alleen doe je dit telkens voor een ander medium – variërend van een brochure tot aan een radio- en televisiecommercial – en een andere doelgroep: je schrijft zowel voor consumenten van een wasmiddel als voor lezers van een dagblad. Iedere keer moeten jouw reclameteksten goed aansluiten bij het product of de dienst waarover je schrijft en onderscheidend zijn van de concurrent. Het creatieve proces van idee naar een daadwerkelijke reclamecampagne doorloop je meestal samen met een artdirector. Jij zorgt voor de tekst, hij voor het beeld“.

Zelf heb ik het idee dat een copywriter vooral wordt gezien als iemand die commerciele teksten schrijft voor webpagina’s waar de eigenaar een product of dienst wil verkopen. Volgens schrijver Andreas Bouman zijn er 101 soorten copywriters, dus het is vooral belangrijk om te omschrijven wat je zelf precies doet. Nou is dat sowieso een must, maar het is goed om te weten dat ‘copywriter’ geen heldere definitie heeft.

Conclusie: de term ‘copywriter’ is nogal breed en kan slaan op schrijvers die alleen commerciele teksten schrijven, maar ook op iemand die volledige reclamecampagnes ontwikkelt. 

Blogger

Naar mijn idee zijn er twee soorten blogs: een waarop iemand zijn of haar leven beschrijft, en een die informatief is. Dagboek versus nuttige informatie dus. Maar wat is de definitie?

Na wat Googelen vond ik de omschrijving van Marco Raaphorst en die komt daarbij in de buurt. Samengevat: “Een blogger schrijft teksten, maakt eventueel zelf foto’s, video’s, audio, doet zelf de editing, denkt na over de presentatie van de teksten en hoe de teksten, foto’s, video’s en/of audio beter gevonden kunnen worden in Google. De blogger discussieert mee en brengt het blog via de sociale media onder de aandacht”.

Wikipedia zegt over bloggen: “Een weblog of blog is een persoonlijk dagboek op een website dat regelmatig, soms meermalen per dag, wordt bijgehouden. Meestal gaat het om teksten die in omgekeerd chronologische volgorde verschijnen“. En: “Het is het persoonlijke of juist het gespecialiseerde karakter dat weblogs interessant maakt voor bezoekers“. Later worden de 10 blogs genoemd die in 2006 het meest populair waren, en dat zijn gespecialiseerde, maar geen persoonlijke blogs, met GeenStijl op nummer een.

Op Frankwatching was in 2009 al te lezen dat bloggers steeds meer invloed krijgen: “Volgens de F.T.C.  werd het tijd om in de 21e eeuw de principes van transparantie en eerlijkheid ook van toepassing te verklaren voor bloggers en social media, omdat deze een belangrijkere rol beginnen te spelen in marketing en adverteren” en: “De waarde van blogs was en is de vermeende autenticiteit, zeker als je het vergelijkt met adverteren“.

Op Travelnext is te lezen dat reisbloggers een prominente plek kregen op de travelbeurs in Finland.  (Note to self: hierbij aanwezig zijn volgend jaar!) “MATKA laat zien dat ze de waarde van bloggers op waarde schatten en grepen de reisbeurs niet alleen aan om de reisindustrie en de bloggers met elkaar in contact te brengen, maar ook om tegelijk hun land en hoofdstad te promoten door de bloggers zelf te laten ervaren wat dit deel van Scandinavië allemaal te bieden heeft. Een interessante aanpak!”

Conclusie: de blogger die een blog gebruikt om als dagboek, bestaat nog steeds, maar bloggen is steeds verder aan het pofessionaliseren. Als blogger word je geacht onafhankelijk en eerlijk te zijn, en een originele kijk te hebben op het onderwerp waarover je schrijft. 

 

Conclusie: wat ben ik?

Ik ben tekstschrijver en verder van alles een beetje. Het minst copywriter, het meest blogger, een beetje journalist (al zou ik dat wel meer willen zijn) en een beetje redacteur omdat ik artikelen van ander check en online plaats. De belangrijkste les die ik heb geleerd van het schrijven van dit artikel is echter: omschrijf wat JIJ doet als tekstschrijver/journalist/copywriter/redacteur/blogger, want een eenduidige omschrijving bestaat niet.

tekstschrijver | journalist | copywriter | redacteur | blogger

 

Geplaatst in Blog, Schrijven.

10 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *